Planlægning af udefestival

Vi har idag planlagt udefestival, som skal afholdes med Nygades børnehave. For at organiserer aktiviteten bedst muligt har vi valgt at udarbejde en SMITTE-model. Under nogle af punkterne har vi yderliger valgt at lave et punkt "børneperspektiv". Dette har vi gjordt for at beskrive hvad det har af formål for børnene :-)



SMITTE- model



Sammenhæng

Vi er en gruppe af to pædagogstuderende som skal lave et projekt i natur og udeliv med en flok børn fra Nygades børnehave. Vi vil af to omgange af 1 times varighed få tildelt en børnegruppe på 3-4 børn i alderen 2,9 til 6 år. 


Mål 

Vores mål er at fange børnene opmærksomheden og skabe rammer for, lede og udvikle pædagogiske forløb med et naturvidenskabeligt udgangspunkt og med fokus på at skabe rammer for børns naturoplevelser, naturforståelse med uderummet som læringsmiljø".


Børneperspektiv:

For børnene handler det om at få indsigt i nogle af de hvirvelløse dyr som findes i naturen. Samtidig er det også i børnenes interesse at skabe sig en støre forståelse for dyrene, i forholdt til hvad de spiser, hvordan de ser ud, hvordan de bevæger sig m.m. Ligeledes er det også målet at rykke nogle grænser f.eks. i forhold til berøring.


Inklusion

Ved at inddrage børnene og deres egen nysgerrighed vil vi forhåbentligt undgå at nogen føler sig ekskluderet. Hvis nu et barn alligevel føler sig udfordret på opgaverne, vil det her være vores opgave at støtte barnet i deltagelse på dets eget niveau og med de muligheder og ressourcer der må være for den enkelte. 


Børneperspektiv:

Det er i børnenes interesser at skabe et fælles tredje, og derigennem tilegne sig mulige nye venskaber samt det at støtte og hjælpe hinanden i de forskellige processer.


Tiltag

Forinden vil vi lave 6 kartoffelfælder, således vi har 1 til hvert barn i gruppen. Fælderne vil vi lægge ud mellem 1 og 7 dage forinden. Desuden vil vi indsamle diverse natur materialer så børnene kan bruge disse til at lime på deres tegninger. 


En liste over ting vi skal have til projektet: 

  • 3 x Forskellige slags looper 

  • 3 x Insektsuger

  • 3 x Petriskåle 

  • 3 x Fotobakker 

  • Bestemmelsesdug til insekter på land

  • Bøger om insekter på land 

  • Tykt papir

  • Fedtfarver

  • Lim 

  • Natur materialer: Grene, bark, pinde, kogler, skaller m.m. 



På dagen vil vi starte med at indsamle de forud lagte kartoffelfælder sammen med børnene. Derefter vil vi tage dem med til basen, åbne op for kartoffelfælderne og undersøge dyrene. Vi vil til en start gerne at børnene selv udviser nysgerrighed og initiativ til hvad der er i fælderne. Derfor er vi tilskuer i opdagelsesfasen. 


Når børnene når ind i undersøgelsesfasen, vil vi lige så stille begynde at være regissøre. Vi vil bidrage med viden, loop, bestemmelsesdug, bøger og andet udstyr. Desuden vil vi være legeleder og instruktør, da vi her vil stilladser og instruerer børnene så de får mest muligt ud af opdagelsesfasen. 


Efterfølgende vil vi gerne at børnene tegner minimum en tegning, af et af de fundne dyr. Dertil vil der være indsamlet diverse naturmaterialer, som ligger til fri afbenyttelse i tegneprocessen. Nogle af børnene vil måske allered være på vej over i refleksionsfasen, mens andre endnu befinder sig i undersøgelsesfasen. Her vil det være vores opgave, at hjælpe børnene med de spørgsmål og undringer de måtte have. For at deltage på lige fod med børnene vil vi desuden sætte os sammen med dem og male, samtidig med at vi agerer både regissør, legekammerat og legeleder. 


Slutteligt vil vi tilbyde børnene selv at lave en kartoffelfælde. Denne kan de tage med hjem, og ligge i deres egen have. Det er vigtigt at børnene selv er med i processen om at lave fælden. Her vil vi agerer instruktør da vi har med skarpe redskaber at gøre. 


Tegn

For at se om børnene har haft en god dag, og udviklet deres natur forståelse og opfattelse, skal vi se efter om det er glade børn vi har med at gøre. Samtidig er det meget vigtigt at være opmærksom på børnenes nysgerrighed omkring de dyr vi finder og undersøger. Hvis børnene udviser stor nysgerrighed, og undren må dette ses som tegn på at børnene har fået noget konstruktivt ud af projektet. Man kan altså derfor gå ud fra at børnene har taget noget viden og forståelse med sig herfra. Noget som de også fremtidig kan gøre brug af. 


Børneperspektiv:
Naturvidenskabelige kompetencer som børnene kan tilegne sig kan bla. være understående. Disse vil være tegn på om vi fra voksenperspektivet har opnået det ønskede mål i forhold til kompetancemålet.
1. Observation af de forskellige dyr
2. Undersøgelse af de forskellige dyr
3. Drage konklussioner ud fra hvad de ser og oplever
4. Kommunikation mellem hinanden og os
5. Gætte omkring dyrene, kan en bænkebider spise en elefant?
6. Eksperimentere med dyrenen og kartoffelfælderne
7. Stille spørgsmål omkring dyrene og opgaverne som stilles
8. Brugen af redskaber og udstyr til f.eks. at tegne
9. Konstruerer deres eget dyr, ved brugen af natur materialer



Evaluering 

For at evaluerer forløbet vil vi i gruppen efterfølgende snakke om hvad vi har oplevet på dagen. Var børnene interesseret, havde de mange spørgsmål eller hvad er vores opfattelse af projektet. 


Børneperspektiv:
Børnene spørges afsluttende, og kan derfor selv fortælle hvordan de har opfattet dagen, således at det ikke kun er vores syn på aktiviteten.

Kilder

Edlev, L.T. (2015). Natur og miljø i pædagogisk arbejde (s. 27 & s. 61-64). København: Forfatteren og Munksgaard.


Ejbye-Ernst, N. & Stokholm, D. (2015). Natur og udeliv. Uderummet i pædagogisk praksis. Hans Reitzels forlag


Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Aktivitet 2. på biotopen

Måling og vejning af sneglene