Planlægning af dyrehold - Opgave A.
Uge 26 OPGAVE A
1. Vælg en borgergruppe
En gruppe mennesker med fysisk og/eller psykisk funktionsnedsættelser
Low arousal
Skabe opmærksomhed omkring det enkelte
Opmærksomhed på sanser: Se, føle, høre, lugte, smage
Naturfagligviden og færdigheder i forhold til håndtering af snegle, herunder ansvar i forhold til fodring, rengøring, pasning m.m.
2. Hvilke mål er der for borger gruppens læringsudbytte?
At borgerne tilegner sig naturfagligviden og færdigheder til at håndtere snegle. De lære noget om hvad snegle spiser, hvordan de lever, hvad det kræver at passe dem osv. Men også hvad det kan bruges til efterfølgende, f.eks. at spise dem. Men også det at føle ansvar for at sneglene har det godt i den tid vi har det.
Ligeledes ønsker vi at skabe ro hos borgerne, dette vil vi gøre via low arousal. Samtidig vil vi skabe opmærksomhed på de forskellige sanser. Vi vil snakke om hvad vi ser, føler, lugter, smager og høre. Dette vil forhåbentlig også bidrage til low arousal.
3. Hvordan skal dyreholdet placeres og indrettes med henblik på brugernes oplevelses- og læringsmuligheder?
Da vi både arbejder med folk som har sindslidelser og fysiske handicap, er det vigtigt at begge grupper bliver tilgodeset. Det er derfor vigtigt at sneglene placeres således at en kørestolsbruger har samme mulighed for at komme tæt på.
Det er også vigtigt i forhold til low arousal, at vi har mulighed for at placerer os i et rum hvor der som udgangspunkt ikke foregår andet. Dette gør også at vi kan skabe en naturlig pause for sneglene.
Når vi til sidst ønsker at spise sneglene, er det også her vigtigt at have et køkken som er funktionsdygtig uanset handicap, så borgerne kan være med til forarbejde og tilberede sneglene.
4. Hvilke naturfaglige begreber kan dyreholdet give anledning til at introducere/bearbejde?
Vi vil i dyrehold opgaven gerne have fokus på de 3 læringsforståelser, således at vi her også kan følge med i borgernes udvikling. De 3 læringsforståelser ses nedenfor:
1. Opdagelsesfasen
2. Undersøgelsesfasen
3. Refleksionsfasen
Naturfaglige begreber:
Udover det som ses på billedet, er det også muligt at tale om farver på selve sneglen men også på skallen, slim m.m.
5. Hvilke tegn på læring, vil I kigge efter?
For at se hvordan borgergruppen udvikler sig, mener vi det er vigtigt at se på følgende:
Borgernes måde at tale om sneglene på, er det f.eks. stadigvæk et sneglehus eller taler de om det som en skal?
Har vores ønske om low arousal fungeret? Finder borgerne ro når de befinder sig samme med sneglene?
Er der en generel bedre håndtering af sneglene? Er der sket en udvikling/ forandring, tør man nu røre eller holde sneglen?
Hvil borgerne overhovedet smage på sneglene? har vi gjort vores forarbejde?
Kilder:
https://mst.dk/natur-vand/natur/artsleksikon/bloeddyr/vinbjergsnegl/
Kommentarer
Send en kommentar