Såning af frø og læringssyn




Vi har idag sået flere forskellige frø. Vi startede med at putte jord i urtepotterne. Derefter gav vi det lidt vand. Vi prikkede derefter huller, lagde frø i og jord oven på. Afslutningsvis gav vi det endnu en omgang vand. Vi placerede alle urtepotterne i 2 spirekasser og satte dem til forspiring i vinduet. Senere skal de plantes ud i skolens højbed.


Vi har sået:
- Sesamfrø
- Hørfrø
- Peberfrugt
- Appelsin
- Solsikke
- Græskar
- Bønne

Læringssyn i forhold til plante holds opgaven

Her ses et lille udsnit af de frø/ kerner vi har sat til spiring :-)


Vi gør brug af katalog viden, når vi under-søger hvad det er for et frø der er tale om, hvor dybt det skal sås, hvor det stammer fra og andet generel viden om planterne. Vi gør samtidig brug af analogisk viden, når vi sammenligner en bestemt plante med andre planter og frø, bla. udseende, duft, smag m.m.  Vi gør også brug af dialogviden ved at snakker om hvad det er vi sår. Ligeledes udveksler vi erfaring via samtalen, her også i forhold til hvordan vi skal gøre eller ikke skal gøre i forbindelse med såningen.  



Den kropslige viden bruger vi på flere tidspunkter i processen. Første gang er da vi har sat vores frø til forspiring. Her blev der bla. smagt på de forskellige frø og kerner. Når vores planter har groet sig større, er det igen muligt at smage på nogle planterne, andre er det muligt at dufte til, føle på samt at se på. Desuden vil vi i hele processen have en stor sanselig opmærksomhed da vi har visualiseret læring/ hands on. Vi kommer derfor til at bruge alle sanser i plante holds opgaven. 


Her er vi ved at lugte, smage og føle på nogle af de frø/ kerner vi har sået :-) 


I forhold til phronesis har vi begge tidligere erfaring med at såning samt pasning af diverse planter. Vi har i vores hjem, både blomster, grønne planter og urter stående. Vi kan derfra videre fører erfaring til netop denne opgave, samtidig med at vi kan indsamle nye erfaringer i forløbet og i den udvikling vores planter gennemgår :-)

Kommentarer

  1. Fint I kobler til vidensformerne fra gundbogen - sæt gerne en henvisning til grundbogen på, så kan I finde det igen længere henne i forløbet (Ejby-Ernst, N. (2015) s.59-62)

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Planlægning af udefestival

Opdatering på snegle unger

En bønne sat til spiring