Aktivitet 1. på biotopen

Aktivitet 1. Opdag naturen og lav dit eget træ 

SMITTE-model 



Sammenhæng

Vi vil med en lille gruppe børn eller borger, tage ud i naturen og undersøge den. Vi vil udvælge os et lille område (biotop) og derefter gå på opdagelse efter planter og blade. 


Mål

Vi vil med gruppen, gerne udvide deres horisont i forhold til natur forståelse. Vi vil have fokus på planterne på biotopen. Vi vil se på dem, undersøge dem, måske endda smage på dem. Vi vil efterfølgende lave bestemmelser for at finde ud af hvilken art det er vi har med at gøre(Ejbye-Ernst & Stokholm, 2015, s. 60-61).




Inklusion

Det er vigtigt for os at alle i gruppen kan deltage. Vi er klar over at ikke alle har samme mulighed for at deltage, ej heller lysten til at deltage. Derfor er det vigtigt for os at alle kan deltage på egne præmisser, og vi dertil kan støtte og vejlede hver enkelt til udvikling (Edlev, L.T, 2015, s. 27 & s. 61-64).


Tiltag

Vi vil starte med at indsamle forskellige planter og blade fra biotop området. Derefter vil vi sammen med gruppen undersøge planter og blade. Har nogen takker, kan nogen spises, lugter de sjovt, hvordan er de formet osv. Efter dette vil vi sammen med gruppen ligge bladene i pres, for derefter at laminerer dem. Vi ønsker ikke at processen er for lang for gruppen, og derfor er der kun afsat 7 dage til dette. 


Vi starter nu på at de skal lave deres eget træ. Vi starter med at male et nøgent træ på et stykke bræt. Derefter skal de indsamlede og laminerede blade påsættes. For at gøre dette mest muligt brugervenligt, vil vi gøre brug af elefantsnot til påsætning. Desuden gør dette, at man kan rykke rundt på bladene hvis man ønsker det. 




Vores rolle som pædagoger er at skabe rum og plads til at gruppen kan undersøge naturen. Det er også vores opgave at have overskud og lyst til at se deres initiativer, og ikke lukke dem ned. Vi skal hjælpe med at opbygge nysgerrighed, forståelse og viden. https://paedagogik.systime.dk/?id=335


Hvad skal vi bruge:

  • Bestemmelsesdug over planter 

  • Bøger om planter og blade

  • Fotobakker 

  • Saks/ grensaks 

  • Bladpresser 

  • Brætter

  • Maling 

  • Pensler 

  • Elefantsnot

  • Laminerings papir og maskine 


Tegn 

  • Faglig forståelse for naturen og dens betydning for os som mennesker 

  • Motoriske færdigheder til at indsamle planter og blade 

  • Samarbejde mellem dem 

  • Deres overskud og ihærdighed til at opdage/ undersøge planter og blade 

  • Nysgerrighed over for projektet, planterne og de andres opdagelser 

  • Spørgen efter eller om udstyr, viden m.m. 


Evaluering 

  • Internt i studiegruppen

  • Se på hvad gruppen for lavet af færdigt produkt

  • Lytte til hvordan gruppen måtte have udviklet fagbegreber 


Litteratur

Edlev, L.T. (2015). Natur og miljø i pædagogisk arbejde (s. 27 & s. 61-64). København: Forfatteren og Munksgaard.


Ejbye-Ernst, N. & Stokholm, D. (2015). Natur og udeliv. Uderummet i pædagogisk praksis. Hans Reitzels forlag 


Systime (2020) De pædagogiske processer og pædagogens rolle. Lokaliseret den 17. august på: https://paedagogik.systime.dk/?id=335


Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Planlægning af udefestival

Aktivitet 2. på biotopen

Måling og vejning af sneglene