Aktivitet 2. på biotopen

Aktivitet 2. Bestem de fundne dyr 

SMITTE-model



Sammenhæng

Vi vil med en lille gruppe børn eller borger, tage ud i naturen og undersøge den. Vi vil udvælge os et lille område (biotop) og derefter gå på opdagelse efter dyr. 


Mål

Vi ønsker at skabe opmærksomhed på de dyr der lever i naturen. Vi vil gerne at gruppen udvikler forståelse, viden og færdigheder for og omkring dyrene (Ejbye-Ernst & Stokholm, 2015, s. 60-61).




Inklusion

Det er vigtigt for os at alle i gruppen kan deltage. Vi er klar over at ikke alle har samme mulighed for at deltage, ej heller lysten til at deltage. Derfor er det vigtigt for os at alle kan deltage på egne præmisser, og vi dertil kan støtte og vejlede hver enkelt til udvikling (Edlev, L.T, 2015, s. 27 & s. 61-64).


Tiltag

Vi vil sammen med en gruppe gå i skoven og finde dyr både i vand og på land. Når gruppen selv har fundet nogle dyr, vil vi sammen med dem bestemme disse dyr. Dette vil vi gøre ved brugen af bestemmelsesdug og bøger. Vi vil snakke farver, form, antal ben og øjne, har de vinger, hvor er de fundet henne osv. Derudover vil vi hjælpe dem med at udforske den sanselige side, altså hvordan mærkes dyret, hvordan lugter det, siger det nogen lyde, kan man spise den osv. 




Til denne aktivitet, kræver det en del udstyr, nedenfor ses en liste over netop dette

  • Bestemmelsesdug

  • Graveske 

  • Bøger 

  • Kuvette

  • Insektsuger 

  • Fotobakker

  • Blomster loops 

  • Insekt lop 

  • Små akvarier

  • Insektnet

  • Stang Ketchere

  • Handsker 

 

Tegn 

  • Faglig forståelse for dyrene i naturen og deres betydning for os som mennesker 

  • Motoriske færdigheder til at indsamle og indfange dyr i vand og på land 

  • Samarbejde mellem dem 

  • Deres overskud og ihærdighed til at opdage/ undersøge dyr 

  • Nysgerrighed over for projektet, dyrene og de andres opdagelser 

  • Spørgen efter eller om udstyr, viden m.m. 


Evaluering 

  • Internt i studiegruppen

  • Hvad ser gruppen nu VS hvad så gruppen før (opmærksomhed) 

  • Lytte til hvordan gruppen måtte have udviklet fagbegreber 

  • Hvor mange forskellige dyr bliver der fundet (hvor stor ihærdighed)


Litteratur

Edlev, L.T. (2015). Natur og miljø i pædagogisk arbejde (s. 27 & s. 61-64). København: Forfatteren og Munksgaard.


Ejbye-Ernst, N. & Stokholm, D. (2015). Natur og udeliv. Uderummet i pædagogisk praksis. Hans Reitzels forlag 


Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Planlægning af udefestival

Planlægning af dyrehold - Opgave A.