Opgave C. (Udefestival m/ Fjordskolen)
Uge 33 OPGAVE C
10. Beskriv et pædagogisk forløb i forbindelse med oprettelsen af dyreholdet og i tiden efter... (konkrete ideer). Inddrag pædagogisk-didaktiske litteratur - brug grundbogen.
Smitte-Model
Sammenhæng:
Vi skal sammen med en lille gruppe børn (og en pædagog) fra fjordskolen lave en praksis afprøvning i forhold til en natur og udelivs festival. Vi kender ikke alderen på børnene, kun at de er fra gruppe E. hvilket er ADHD afdelingen. Vi vil i denne forbindelse arbejde videre med vores dyrehold og hjælpe børnene med at tilegne sig viden om sneglene. Vi vil både gå foran, ved siden af og bagved i processen https://dun-net.dk/dut-dansk-universitetspaed-tidsskrift/find-artikler-i-arkivet/dut-21/.
Mål:
Om at skabe læring omkring sneglene. Vi ønsker at børnene tilegner sig viden omkring sneglen bla. dens udseende, hvad den spiser, hvordan den bevæger sig og lignende. Se nedenfor:
Ung vs gammel
Farver
Størrelse
Form
Mad
Bevægelse
Levested
Formering og æglægning
Slim
Inklusion:
Vi vil at der er plads til alle i aktiviteten. Hvis en ikke har lyst til at røre ved sneglene, er det også okay bare at kigge på. Der skal altså være mulighed for at deltage på egne præmisser https://paedagogik.systime.dk/?id=385
Tiltag:
Vi vil starte dagen ud med at introducerer børnene for sneglene. Vi vil kort fortælle om hvad det er for en snegl vi har med at gøre. Derefter vil vi “overlade” sneglene til børnene for nærmere undersøgelse. Vi vil nu snakke om hvad de ser, føler, lugter og høre. Det er altså op til den enkelte at studerer sneglene nærmere (Edlev, 2015, s. 61-64)
Efterfølgende vil vi lave et lille forsøg med hvad sneglene spiser. Vi vil forinden have lavet et skema med billed og tekst af de forskellige frugt og grønt som skal afprøves. Hvert barn for nu et skema, og et blyant til at noterer. De skal nu tage hver deres snegl og placerer den ved de forskellige frugt og grønt for nærmere undersøgelse af spisevaner https://adhd.dk/mestringsbanken/planlaegning-og-overblik/piktogrammer/.
I forbindelse med ovenstående ønsker vi desuden at skabe en virkelig forståelse omkring hvad sneglen egentlig er for et dyr. Vi ønsker at gøre børnene opmærksom på at en sneglen ikke er som dem de måske kan have set i fjernsynet, de er hverken påklædt, talende eller har kæmpe øjne (Hyllested & Didriksen, s. 27-31, 2008).
Hvis der er ekstra tid til overs, vil vi bede børnene om at tegne en snegl. Dette kan vi også bruge til evaluering, i forhold til hvordan de ser sneglen, og hvad de måtte have tilegnet sig af viden i forhold til dette.
Forberedelse:
Afkrydsningsskema og blyant
Papir og farveblyanter
Vådservietter og sprit
Indkøb af frugt og grønt
Bananer
Æbler
Blommer
Jordbær
Hjertesalat
Ærter
Agurk
Tomat
Tegn:
Hvis børnen i processen er spørgenden omkring sneglende, f.eks. hvad er det, hvorfor det, hvorhenne m.m. Kan vi se dette som en positiv interesse, og dertil forhåbentlig en tilegnelse af viden omkring sneglene. Ligeledes skal vi se på udviklingen i forhold til håndtering af sneglene. Turde de måske ikke tage den op til at starte med og hvor er de så nu, tør de. Eller har de haft mod på det fra start, og hvor langt er de så nu kommet (Ejbye-Ernst & Stokholm, 2015, s. 60-61).
Slutteligt, hvis der er tid til at tegne, hvordan ser disse tegninger ud, hvad har de lært, hvor mange detaljer har de fået med.
Evaluering:
Evaluering internt i studiegruppen, og efterfølgende fælles på holdet.
Litteratur:
ADHD.dk (u.å). Piktogrammer - et visuelt støttesystem. Lokaliseret d. 12 august, 2020 på:
https://adhd.dk/mestringsbanken/planlaegning-og-overblik/piktogrammer/
Edlev, L.T. (2015). Natur og miljø i pædagogisk arbejde (s. 27 & s. 61-64). København: Forfatteren og Munksgaard.
Ejbye-Ernst, N. & Stokholm, D. (2015). Natur og udeliv. Uderummet i pædagogisk praksis. Hans Reitzels forlag
Dansk universitetspædagogisk netværk (2016). Stilladsering i praksis - mellem rammer og læringsfællesskaber, Side 22. Lokaliseret 12 august, 2020 på: https://dun-net.dk/dut-dansk-universitetspaed-tidsskrift/find-artikler-i-arkivet/dut-21/
Hyllested, T & Didriksen, U. (2008). Er dyr til børn? Er børn til dyr?
Systime.dk (2020). Læreprocessen, forskellige deltagelsesformer. Lokaliseret 12 august, 2020 på: https://paedagogik.systime.dk/?id=385
11. Afprøv og dokumenter jeres pædagogiske aktiviteter. Husk at sammentænke aktiviteterne med jeres mål.
Udfyldelse af denne opgave, sker efter d. 16 september, når natur og udelivs festivalen med fjordskolen er afholdt.
12. Beskriv pædagogens rolle: I forhold til anskaffelse (indkøb / indsamling), daglig pasning og evt. bortskaffelse (forventninger, ansvar, død mv.)
Malene har i sommerferien indsamlet vinbjergsneglen i naturen. Dertil er de blevet passet hjemme hos hende i de første 9 dage.
Derefter er de kommet med ned på skolen, hvor de fik nyt terrarie. Her stod de i 1 ½ dag, for efterfølgende at komme med hjem til Julie, da vi ikke så ofte skal være på skolen. Her skal de stå minimum indtil og med uge 35, og måske endda længere.
Derudover køber vi økologisk grønt og frugt til at fodre sneglene med, dette er af fælles ansvar. Ca. 1 gang i ugen skal terrariet rengøres, da sneglene skider enormt meget.
Når vi nærmer os slutningen af VK5-valgfag, skal de voksne sneglen spises. Vi vil lave dem som det gøres i Frankrig, med hvidløg. De nytilkomne baby snegle skal udsættes, et sted hvor der i forvejen lever vinbjergsnegle, dette gøres sammen.
Fint med jeres tanker omkring inklusion - overvej en bred variation af deltagelsesmuligheder, som eksempelvis: Røre tomme sneglehuse, kigge på snegle i et lupglas, røre ved (smage på) det foder / frugt og grønt I skal bruge i eksperimentet.
SvarSletHar børnene mulighed for at forudsige (se grundbogen s. 183) hvad de tror sneglen vil spise og udvælge mellem de ting I har indkøbt?
Fint forløb og godt underbygget henvisning til relevant litteratur :-) Har I gjort jer nogle overvejelser ift. at understøtte jeres forløb med alternativ supplerende kommunikation?