Udviklingsprojekt med Nordre børnehave, blå stue

1. Opgave – 3.praksisafprøvning / udviklingsprojekt

1. Problemstilling – Hvad det det der skal arbejdes med og forandres eller

udvikles? Redegøre for hvilke didaktiske og pædagogiske metoder I vil anvende i

udvikling af den pædagogiske praksis.


Vi vil med en gruppe børn, med særlige behov, gerne tage på friluftsture, hvor der er højt til loftet, med masser af plads og rum til udfoldelser. Vi ønsker ikke at rammesætningen er for fast. Vi har dog en masse mulige ideer til hvad vi kan lave i naturen. Vi ønsker dog at det er børnene som tager initiativet, og vi som pædagoger følger med på dette. Vi har et overordnet tema som lyder “Hvordan kan naturen bruges til at skabe livsglæde”. 


Vi er klar over at der i starten vil kunne blive behov for at vi går forrest i processen, da børnene endnu ingen relation har til os. vi håber dog på at vi løbende kan trække os til siden, og slutteligt gå bagved i processen. 


Vi ønsker ligeledes at udvikle børnenes sanselige, kropslige og motoriske stimuli. Dette vil vi gøre med brugen af naturen, og den retning børnene måtte føre os i. Vi har dog følgende ideer: 

  1. Bygge huler some en bænkebider 

  2. Hængekøjer. Kig op, lyt til vinden, hvad ser du, hvad hører du   

  3. Lave edderkoppespind, og lege fluer 

  4. Motorikbane af naturmaterialer 

  5. Undersøge for dyr i skovbunden 

  6. Sanse gang, vi leger forskellige dyr. vi tramper, vi liste, vi snor os 

  7. Historie massage, om drengene i skoven 

  8. Hvad høre ikke til i skoven 


Vi ønsker at starte dagen i skoven med at få brugt noget energi. Dette kan gøres efter børnenes eget initiativ, eller ved brug af nogle af ovenstående ideer. Vi ved at begge børnene har krudt i røven, og det er derfor vigtigt at vi får brugt noget energi på de timer vi tilbringer i skoven. Efter madpakker vil vi afslutningsvis slutte af med en afslappende aktivitet, som f.eks. en tur i hængekøjen. Dette gør vi for at skabe ro på børnene inden vi skal hjem til børnehaven, hvor de skal til middagshvil. 


Vi ønsker desuden at skabe forudsigelighed gennem gentagelser for børnene. Dette vil vi gør ved at tage samme sted hen, til samme tid hver gang vi skal ud af huset. Dette skal desuden gerne bidrage til at børnene lære rutinen i forhold til turen ud af huset, at kende. 



2. Viden - Planlægning af jeres aktion, beskrive jeres undersøgelsesspørgsmål (hvad vil I gerne blive klogere på?), herunder begrunde hvorfor det er interessant. Hvilken viden findes der omkring temaet og hvilken viden er det relevant for jer at have?


Vi vil gerne blive klogere på om børnene får mere indre ro, samt bedre kan mærke sig selv efter, at de har haft nogle energifyldte timer ude i naturen. Dertil også hvilke aktiviteter der er med til at skabe mest mulig ro hos børnene, når vi har spist madpakker. 


Vi ønsker desuden at have fokus på det naturfaglige gennem leg og undersøgelse. Vi ønsker ikke at udsætte drengene for direkte katalog viden via tavleundervisning. Men i stedet give dem muligheden for viden, via deres egne udfoldelser og nysgerrighed. På denne måde, vil vi ligeledes komme omkring de forskellige vidensformer.  


Dette emne er vældig interessant, da mange børn generelt har svært ved at sidde stille og kunne slappe af. Dertil når børnene yderliger har særlige behov, øger det tendensen til uro i kroppen, samt det ikke at kunne koncentrere sig. Derfor vil det være spændende at finde ud af hvordan naturen kan påvirke dem og deres efterfølgende adfærd. Er de stadig urolig, og kan ikke finde koncentrationen, eller er der afslappethed over kroppen. 



3. Iagttagelse – Indsamling af empiri. Redegøre for hvilket undersøgelsesdesign (iagttagelse, videoanalyse, forskelligt dokumentationsmateriale, interview mm.) I anvender og hvordan empirien indsamles – begrundet ud fra videnskabelig teori og metode.


Vi Starter med at bede institutionens medarbejdere om at udfylde et spørgeskema angående de to drenge. Dette har vi gjort for at indsamle viden om drengenes adfærd, og for at vi slutteligt kan bede personalet udfylde samme spørgeskema, for at se om der er sket nogen udvikling og om projektet har haft nogen virkning på drengene. 


Vi har desuden på forbesøget. fået lov til at iagttage drengene i to forskellige situationer. Først til frugt inden for. Her var der tale om en krav situation, da begge drenge skulle sidde på stolen ved bordet for at spise og drikke. Derefter skulle vi have dem med ud på legepladsen for også at se hvordan de her agerer. 


Ud fra aftale med blå stues Marte Meo uddannet pædagog, har vi aftalt at skulle filmes på vores første tur i skoven samt den sidste. Dette vil vi gøre, da vi ud fra de to optagelser, ville kunne kigge på vores egen interaktion med drengene, samt hvordan en eventuel udvikling i relation, tryghed og lignende ville kunne se ud. 



4. Samarbejde – Lav endvidere en samarbejdsaftale med jeres institution, hvor i, i beskriver omfanget af udviklingsarbejdet (antal deltagende børn/borgere, antal besøg, tilladelse til dokumentationsformer mm). Lav en tidsplan for jeres arbejde i udviklingsprojekt perioden, vær opmærksom på de udmeldte deadlines i studieplanen.



Institution: Nordre Børnehave, 

Antal børn: 2 børn 

Torsdag d. 27/8 kl. 08:45 - 11:00 Besøgsdag 1. - Forbesøg 

Tirsdag d. 1/9 → kl. 09:30 - 12:30 Besøgsdag 2. - Fingrene i jorden + Edderkoppespind 

Torsdag d. 3/9 → kl. 09:30 - 12:30 Besøgsdag 3. - Find de ting der ikke høre til 

Onsdag d. 9/9 → kl. 09:30 - 12:30 Besøgsdag 4. - Fingrene i jorden + Bygge huler 

Fredag d. 11/9 → kl. 09:30 - 12:30 Besøgsdag 5. - Vi leger dyr og går Sanse gang som de 

Tirsdag d. 15/9 → kl. 09:30 - 12:30 Besøgsdag 6. -  Motorikbane af naturmaterialer 

Torsdag d. 17/9 → kl. 08:30 - 08:45  Besøgsdag 7. - Afhentning af spørgeskema 

Onsdag d. 7/10→ kl. 16:00 - 16:30 Deltagelse på afdelingsmøde for blå stue, til erfaringsdeling og implementering samt evaluering fra personale af udviklingsprojektet 


Kommentarer

  1. Hejsa - kiggede lige forbi... Tak for opgaven - vi ses til vejledning i morgen.

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Planlægning af udefestival

Aktivitet 2. på biotopen

Planlægning af dyrehold - Opgave A.